Den Svenska N-skalehistorien
Svensk N-skala har länge levt ett ganska stilla liv med några få ljuspunkter under tidens gång. Tidigt (60/70-tal?) kom Lima med en modell av ångloket S1 tillsammans med några personvagnar. Loket fungerade ganska mediokert, som många N-skalmodeller från den tiden, men vagnarna var OK och gjordes i några varianter. Lok och vagnar kom även ut under namnet "HobbyTrain"(?) från England. Sen under sent 70-tal så överraskade Fleischmann med att ge ut Rc, Du2 och en serie personvagnar av 40-talstyp, iofs modifierade till 70-talsutförande, sen har Arnold har några svenska vagnar i sortimentet. Detta är i princip allt som har getts ut som unikt svenskt. Utöver dessa stora händelser så finns en hel del svenskliknande där man med ommålning kunnat skapa en svensk modell, till Fleischmanns Br55 i "euro-utförande" (SNCF) så följer till och med ett dekalark med som gör att man kan märka om loket till ett svenska Ga. Vagnar har också förekommit i ett ganska stort antal med ommålade vagnar från tyska förebilder och liknande intitiativ.
Inom HO har ett stort antal småtillerkare dykt upp i Sverige och utbudet av svenska lok, vagnar, hus och andra detaljer har med tiden blivit stort. Inom N-skalan har denna utveckling inte alls skett i samma utsträckning. Men på senare år, efter 2000 lite grovt räknat, har det börjat hända saker. Byggare som kör svensk har börjat dyka upp, en del har hållt på väldigt länge. Men även en några renodlade N-skalebutiker och företag har sett dagens ljus så det finns all anledning att se fram emot en stor expansion av svenskt i N.